Dotácie na e-autá by mali pokračovať. Spoznali sme nový plán rozvoja elektromobility v SR

4

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky konečne predložilo návrh nového plánu na podporu elektromobility na Slovensku. Obsahuje 16 opatrení a nesie názov „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike„. Čoho všetkého sa môžeme dočkať?

Priame dotácie na e-autá

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR) chce nadviazať na prvý projekt pre priamu finančnú podporu nákupu elektrických a plug-in hybridných automobilov. To znamená, že by sme sa mali dočkať finančných dotácií. Projekt priamej podpory by sa mal realizovať v rokoch 2019 až 2020. Dotácie by sa mali po novom vzťahovať aj na vozidlá kategórie L7e, t.j. malé metské 4-kolesové vozidlá, tzv. „ťažké štvorkolky“.

Podpora nabíjacej infraštruktúry

Dotačný program sa bude vzťahovať aj na výstavbu, prestavbu a rekonštrukciu nabíjacích staníc. Jeho cieľom je rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre nabíjateľné vozidlá v potrebnej miere. Priama finančná podpora nabíjačiek má do roku 2020 prispieť k ich zoštvornásobeniu (aktuálne 192).

RokPlán
Výstupný výkon stanice
do 22 kWnad 22 kWStojanov spolu
(stredne rýchle)(rýchle)
2016503080
201710040140
201820080280
2019400120520
2020600150750
20251 2003001 500

Budovanie nabíjačiek pri výstavbe parkovacích miest

V rámci výstavby nových nebytových budov či pri ich významnej rekonštrukcii sa uvažuje o povinnom budovaní nabíjacích staníc (najmenej jednej) v rámci príslušných parkovísk, a to za predpokladu, že k budove prislúcha viac ako 10 parkovacích miest. Zároveň sa počíta so zabezpečením trubkových rozvodov pre neskoršiu inštaláciu nabíjacích bodov, a to pre aspoň 1 z 5 parkovacích miest za predom stanovených predpokladov.

Budovanie nabíjačiek na parkoviskách štátnych inštitúcií

Nabíjacie stanice by mali byť dostupné aj na parkoviskách úradov štátnej správy, a to za predpokladu, že úrad disponuje verejnými parkovacími miestami.

Špeciálne „zelené“ ŠPZ

Elektromobily a plug-in hybridy by mali dostať špeciálne štátne poznávacie značky (ŠPZ). Ich cieľom je odlíšenie spomínaného typu vozidiel, aby mohli ich majitelia využívať rôzne výhody. A to napríklad využívanie jazdných pruhov pre MHD, čím sa vodiči vyhnú dopravným zápcham.

spz elektromobily hybridy sr zelena

Návrh farebne odlíšenej ŠPZ pre elektrické vozidlá. Zdroj: MH SR

Podpora výroby batérií v SR

Slovenský a európsky priemysel chce byť konkurencieschopný aj v oblasti vývoja a výroby batérií do elektromobilov a energetických úložísk. Z tohto dôvodu vznikla Európska aliancia pre batérie, ako aj Slovenská aliancia pre batérie, ktorá je jej súčasťou. Členom slovenskej aliancie je aj MH SR, ktoré ju zahrnulo do svojho akčného plánu.

Informačná kampaň

Kompetentní taktiež pochopili, že bez osvety v oblasti elektromobility sa príliš ďaleko neposunieme. Elektromobilitu sa chystá rezort propagovať prostredníctvom rôznych podujatí, ale aj vlastného informačného webu. Ten má obsahovať komplexné spotrebiteľské informácie a databázu nabíjacích staníc na Slovensku.

Zrýchlený odpis elektromobilov

Elektromobily by sa mali taktiež dočkať zvýhodneného odpisovania, a to „zavedením novej odpisovej skupiny s dobou odpisovania 2 roky alebo zavedením zrýchleného odpisovania iba pre elektromobily zaradené do odpisovej skupiny 1.“

Ďalšie opatrenia:

  • Maximálne zníženie daní a poplatkov spojených s prevádzkou elektrického automobilu.
  • Uplatňovanie princípov zeleného verejného obstarávania pri nákupe motorových vozidiel.
  • Podpora vytvárania nízkoemisných zón a súvisiace zvýhodnenie „zelených“ služieb – napr. sprístupnenie pre taxi služby či dodávateľov jazdiacich na elektrických vozidlách.
  • Zjednodušenie administratívneho procesu pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry.
  • Prispôsobenie elektrotechnickej kvalifikácie pre výrobu a servis elektrických vozidiel.

„Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“ musí teraz prejsť medzirezortným pripomienkovým konaním, pričom ho musí v konečnom dôsledku schváliť vláda. Veríme, že sa tak stane v jeho plnom znení.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility
Rebríčky predaja e-áut v Európe v tomto roku. Ako je na tom Slovensko?
Tesla sa chystá expandovať po celom svete. Nevynechá ani náš región

Zdroj: Návrh akčného plánu rozvoja elektromobility v SR, titulná fotografia: MH SR 

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Tak tomu sa dá povedať echt pozitívna správa. Síce to trvalo ako… prirovnanie neuvediem, skrátka ako všetko na Slovensku, ale výsledok by mal stáť za to. Ostáva ešte veriť, že sa to aj dotiahne legislatívne do konca.
    Ešte by bolo mimoriadne príjemné, keby sa dotácie vzťahovali spätne aj na tých pár motoristov, ktorí si kúpili auto do zásuvky v „bezdotačnom“ období.

    • Hmmmm.
      Elektromobil použivan už jeden rok.
      Nabíjam doma, alebo na chalupe.
      Je v programe nejaké zvýhodnenie? Odpoveď NIE JE !!!!
      Parkujem doma, v práci, na chalupe pri obch. centrách.
      Je v programe najaké zvýhodnenie pre tieto miesta? Odpoveď NIE JE!
      Jazda v nejakom pruhu, čo ani vlastne nepoznám-
      Je to v programe pre mňa zvýhodnenie? Odpoveď NIE JE!
      PZP platím to isté, ako na svoj už rok málo vzužívaný SUV diesel.
      Je v programe pre mňa v tomto zvýhodnenie? Odpoveď NIE JE
      Môžem nabíjať u svojho zamestnávateľa? „Kašle“ na mňa.
      Je v programe pre neho nejaká povinnosť, aj za úhradu? Odpoveď NIE JE
      Je tento program pre mňa vôbec k niečomu?
      Odpoveď NIE JE!!!!!
      Pre koho je vlastne tento program? Pre EU? Lebo pre ĽUDÍ nie. Smutné.
      A to ešte čakám, že budem musieť tú zelenú značku vymeniť a odstáť na úrade (asi aj zaplatiť),

Pridajte komentár